תאונות דרכים שהיא גם תאונת עבודה
בלא מעט מקרים תאונות דרכים יכולות להיחשב גם בתור תאונות עבודה. על פי חוק המוסד לביטוח לאומי, תאונת עבודה היא פגיעה אשר נגרמה במקום העבודה או בשל העבודה, כך שגם תאונת דרכים בנסיעה אל וממקום העבודה, תאונה של שליח או סוכן מכירות שטח וכדומה, כל אלו הינן תאונות דרכים אשר יכולות להיות מוכרות גם בתור תאונות עבודה. חשוב להדגיש כי תאונה כזו יכולה להיחשב בתור תאונת עבודה רק אם היא בוצעה במסלול ישיר מבית העובד אל מקום העבודה ובחזרה ללא סטיות בדרך, או בנסיעה שהיא מטעם מקום העבודה.
נגד מי מגישים את תביעה כאשר מדובר בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה?
במקרים בהם תאונת דרכים מוכרת בתור תאונת עבודה ישנם שני גורמי ביטוח אותם יש לערב בנושא. הראשון הוא המוסד לביטוח לאומי, בו מכירים את תאונת העבודה והשני הוא ביטוח החובה של הרכב, דרך חברת הביטוח בה מבוטח הנישום. חשוב להבין כי העובדה ששני גורמי ביטוח מעורבים בנושא לא אומרת כי הפיצויים יהיו כפולים. בדרך כלל התגמולים מחולקים בין הביטוח הלאומי לבין חברת הביטוח, ובמידה וקיבלתם מיד מהביטוח הלאומי את כל התגמולים, ובמקביל או מאוחר יותר תקבלו גם מחברת הביטוח, ייתכן כי הביטוח הלאומי ידרשו מכם להחזיר חלק מאותם תמלוגים.
מהם הפיצויים שניתן לקבל?
התביעה הראשונה שיש להגיש היא אל המוסד לביטוח לאומי, ממנו תוכלו לקבל פיצויים משני סוגים:
- דמי פגיעה אשר משולמים בשל היעדרות של העובד ממקום העבודה לאחר התאונה ולמשך תקופת ההחלמה, כאשר התמלוגים הללו מוגבלים למשך היעדרות של 90 יום בלבד. תמלוגים אלו משולמים על פי חישוב של 75% מתוך השכר של העובד, כאשר מתייחסים לשכר של העובד בשלושת החודשים האחרונים לפני התאונה.
- גמלת נכות – קצבה זמנית או קבועה, אשר נקבעת בהתאם לחוות דעת רפואית אשר קובעת אחוזי נכות של האדם לאחר התאונה.
לאחר מכן, מערבים את חברת הביטוח, כאשר ביטוח החובה למעשה משלים את מה שהביטוח הלאומי לא משלם. דרך חברת הביטוח ניתן לקבל החזרים על הוצאות עבור טיפולים רפואיים שונים, חישוב של הפסדים עתידיים אשר נגרמו לאדם בעקבות התאונה, פיצויים על כאב וסבל ועוד. חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בביטוח לאומי בכדי להבין מה מגיע לנפגע בהתאם לסוג התאונה והפגיעה המדוברת.
כיצד לפעול לאחר התאונה?
במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, חשוב מאוד כבר בשלב הראשוני ליידע כל גורם מטפל כי מדובר בתאונת עבודה, בין אם זה קופת חולים, בית חולים, משטרה אשר מגיעה למקום התאונה ועוד. בנוסף, יש ליידע את המעביד על כך ולמלא טופס מתאים בשם "ב.ל 250".
לאחר מכן יש להגיש את התביעה לביטוח הלאומי, עליה גם המעביד צריך לחתום, ולאחר קבלת ההכרה והתמלוגים מהביטוח הלאומי ונקבעים אחוזי נכות (אם נקבעים), יש לערב גם את חברת הביטוח.
סדר הפעולות שיש לבצע מיד לאחר התאונה:
- הודעה למעביד בדבר התאונה
- צילום ותיעוד אזור התאונה כולו
- פנו לאנשים שהיו עדים לתאונה ורישמו את פרטיהם
- בעת קבלת הטיפול הרפואי חשוב לקבל העתקים מכל הבדיקות והממצאים שנאספו
- התייעצו בהקדם עם עורך דין התחום, אלי ימיני 08-9713712 לקבלת הנחיות נוספות
לא ניתן להגיש תביעה לחברת הביטוח לפני הביטוח הלאומי או במקביל, שכן קביעת הביטוח הלאומי על כך שמדובר בתאונת עבודה תשפיע על התמלוגים שתקבלו מחברת הביטוח, שכן במידה ואכן מדובר בתאונת עבודה, הסכומים מתקזזים מול שני המוסדות.
פנו אלינו, יעוץ משפטי חינם!
הדבר החשוב ביותר בכל מקרה של תאונת דרכים, ובמיוחד בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, היא לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין המומחה בתחום, ומוקדם ככל האפשר. עורך דין מקצועי ומומחה המכיר היטב את הנושא יוכל ללוות אתכם מול המוסדות השונים, לסייע בניירת ובביורוקרטיה ויאפשר לכם לקבל את מלא הפיצויים המגיעים לכם, וכמה שיותר מהר.